Konfliktløsning

17/08/2014 - Jurist Steen Hjelm Sørensen

I forbindelse med konflikter, også de juridiske, er der behov for mægling og konfliktløsning. 

Hos Forsyningsjuristen varetager vi gerne rollen som mægler, samtidig med at vi rådgiver om de juridiske problemstillinger der måtte være i den aktuelle situation.

Det er altid lettest at løse konflikterne mens de er små og tidlig mægling kan hjælpe med dette. Løsningen ligger som regel hos parterne og kunsten er at finde en løsning alle parter bliver tilfredse med. Ellers kan et fremtidigt samarbejde blive svært. 

 

Konfliktløsning - sådan
Konflikter er en del af livet, også vandværkslivet. Vi kan forsøge at undgå dem eller undersøge dem nærmere for at finde en fælles løsning. Hvad vi vælger bunder ofte i vores erfaringer med konflikter. 

Konflikter der ikke bliver taget hånd om, vokser sig store og kan give dårlige erfaringer. Endeløse diskussioner uden en fælles løsning kan være ligeså trættende som hvis der ikke bliver gjort eller sagt noget.

Manglende lyst til at tage konflikten kan skabe de mest destruktive konflikter. En sådan konflikt går ud over samarbejdet, hvis konflikten ikke bliver talt igennem og løst.

 

Konflikter med udviklingspotentiale
De vandværksfolk vi har mødt brænder alle for deres sag. Det er med andre ord ildsjæle i ordets mest bogstaveligste forstand. Men når to eller flere ildsjæle trækker i hver sin retning, så kan det give gnister.

Enhver der har prøvet at være fanget i en konflikt ved hvor meget energi det kræver. Den store opgave består i at få skabt en fælles forståelse for synspunkterne, finde en løsning der virker godt for alle parter og dermed skabe en ny erkendelse af situationen.

 

Løsningen af konflikten
Først skal konflikten præciseres, hvori består uenighederne. Ofte vil mange se at der er tale om misforståelser, frem for reelle uenigheder. Et godt råd kan være at spørge ind til modpartens holdninger og begrundelser for disse. Nogen gange kommer man på den måde frem til begrundelser, man ikke selv havde overvejet.

Når dette er sagt, så kan konflikter også bestå af følelser og interesser som ikke er åbenlyse. Hvis et menneske er følelsesmæssigt ude af balance så er både dømmekraft og overskud påvirket negativt.

En mægler kan være nødvendig for at finde en god løsning på konflikten, en rolle som Forsyningsjuristen har gode erfaringer med.

 

Alle parter vinder
I konstruktiv konfliktløsning finder vi kun vindere. Hvilket er vigtigt hvis begge parter fortsat skal arbejde sammen. En dårlig løst konflikt er lidt ligesom en våbenhvile i en Krigszone, det er et spørgsmål om tid før en ny mindre konflikt får det hele til at blusse op igen. Derfor er en bæredygtig løsning utroligt vigtig.


Lidt at tænke over

SAGEN er vigtig, men glem ikke RELATIONEN. Sagen er langt nemmere at forhandle, når relationen er forbedret.

LYT til hinanden, ACCEPTER forskelligheder, bliv på egen BANEHALVDEL, RESPEKTER modpartens grænser, forsøg oprigtigt at FORSTÅ modparten, KOMMUNIKER egne interesser, behov og evt. følelser alt efter situationen.

Gå efter FÆLLES forståelse og fælles løsninger.

UNDGÅ at fokusere på hvem der har ret og hvem der har taget fejl.